Brownsea Island

Brownsea

artikel scouting magazine

Dit artikel is verschenen in het Scouting Magazine in 1998

Back to Basics, Brownsea Island anno 1998

(artikel in het Scouting Magazine in 1998)

HIT

Scouting groeit, verandert en gaat met de tijd mee. De dagelijkse Goede Daad is vertaald in You-Too projecten. Morse en Semafoor werden JOTA en e-mail. Toch zijn de negentig jaar oude basis-ideeen achter Scouting nog steeds actueel. Primitief kamperen, sluipen in het douanespel, vendelraad, kimspelen..... het is nog even spannend. In tien afleveringen geeft deze serie tips om terug te keren naar 1907, zonder 1998 uit het oog te verliezen.

Het is 25 juli 1907. Sir Robert Baden Powell heeft een groep jongens uitgenodigd voor een kamp op Brownsea Island. Uniformen hebben ze nog niet. Sommigen dragen lange broeken, andere korte. Als schouderlinten dragen sommige gekleurde wollen vlechten bijna tot aan hun elleboog. B.P. verdeelt de groep over vier patrouilles. De oudste van iedere patrouille maakte hij patrouille leider. Hij zegt hierover: "Deze indeling was de sleutel tot ons succes." De patrouilles hebben hun verantwoordelijkheid, het is een spel- en leereenheid. Iedere patrouille kampeert op z'n eigen plek.

1998: het nut van verticale ploegen

Lieuwe de Vries is een van de organisatoren van het Brownsea Island kamp op de HIT in Dwingeloo. Hij vindt ploegen nog steeds een goed idee: "Het best kun je ploegen verticaal indelen, ze moeten bestaan uit jongere en oudere Scouts. Op die manier blijft het nog steeds even spannend: je komt binnen als nieuweling en als je alles weet krijg je een nieuwe taak. Je wordt ploegleider of assistent. Jongere Scouts zien wat je als leider of assistent allemaal kan en mag. "Dat wil ik ook!" zullen ze denken. Het is dan ook de taak van ploegen om nieuwelingen op te vangen. Ook het uitleggen van gebruiken, wet e.d. hoort hierbij. In een kleinere groep voel je je snel thuis."

Estars, nesten en volkjes

Veel opmerkingen zijn net zo goed van toepassing op de jongere speltak. De verantwoordelijkheid van een hoofdkabouter of gids is natuurlijk wel anders van die van een ploegleider, maar een eigen plek en naam zijn even welkom. Hoe zou de vlag van Jiggelen aan de Jocht eruit zien?

Jeugdparticipatie

Het woord op Scoutingcongressen anno 1998. In 1907 werd het waarschijnlijk niet gebruikt, maar wel in praktijk gebracht. Scouts hebben al sinds het prille begin een stem in wat er gebeurt in de groep via de vendelraad. Nooit van gehoord? Dan wordt het tijd dat je het handboek Scouts eens openslaat. De vendelraad bestaat uit ploegleiders, de assistenten en de leiding. De vendelraad komt regelmatig bijeen om dingen over het programma te bespreken. B.P. stelde voor dat de vendelraad bijvoorbeeld ook inspraak heeft in het toekennen van insignes aan Scouts. Bedenkt wat je van te voren gaat bespreken in de vendelraad. Zoek een plek en een tijdstip uit waar je niet gestoord wordt. Neem de jeugdleden serieus en hou je aan de afspraken.

Ploegleider

De PL kan de "schakel" zijn tussen haar of zijn ploeg en de leiding. Geef ze de ruimte om eigen verantwoordelijkheid te geven. Lieuwe de Vries hierover: "Als de leiding bijvoorbeeld afspreekt dat iedereen om 9 uur klaar moet staan voor een hike, dan zorgt de PL ervoor dat voor die tijd iedereen ontbeten en gepakt heeft. Hoe laat ze dan uit bed komen moeten ze zelf weten." De PL heeft ook bepaalde voorrechten, hij of zij mag bijvoorbeeld iets langer bij het kampvuur zitten. In speciale APL/PL bijeenkomsten kan dieper op bepaalde technieken worden ingegaan. Dit geeft ze het zelfvertrouwen om hun kennis weer door te geven binnen de ploeg.

Ploegnaam, -roep en -vlag

De meeste ploegen hebben een dierennaam. Ze hebben ook een eigen roep, die de PL gebruikt om de ploeg te verzamelen. De roep moet over flinke afstand herkenbaar zijn en liefst iets met de naam te maken hebben. Een spel om de roep te testen: De PL's verspreiden zich over de omgeving. De rest van het vendel wordt geblindoekt. Met behulp van de roep van de ploeg probeert de PL haar/zijn ploeg zo snel mogelijk om zich heen te verzamelen. Wie het eerst compleet is heeft gewonnen. Natuurlijk heeft iedere ploeg ook een eigen vlag. Besteed op een regenachtige dag eens aandacht hieraan. Iedereen maakt een ontwerp voor de vlag. Je kunt tekenen, maar ook plakken en knippen met gekleurd papier. De ploeg kiest het mooiste ontwerp.

Getrapt kennis doorgeven

Wanneer er iets uitgelegd wordt (bv over kaart en kompas) stuurt iedere ploeg een afgevaardigde naar de "instructie". Als er meerdere instructies tegelijk zijn, wordt de ploeg dus verdeeld en gaan de leden naar verschillende instructies. Zo hoeft de leiding de kennis maar aan een klein groepje door te geven. Lieuwe: "Dit gaat bij ons in een relaxte sfeer Na de instructies krijgen de ploegen tijd om het geleerde aan elkaar door te geven. Het voordeel hiervan is dat kinderen beter dingen aan elkaar kunnen uitleggen." De instructie gaat meestal als volgt: vertellen, voordoen, zelf doen. Het is belangrijk om niet meteen alles uit te leggen, verdeel alles in kleine porties.

Ploegopkomst

Een opkomst zonder leiding! Dit kan in het clubhuis, maar misschien ook bij de PL thuis, heel spannend.

Brownsea Island Camp op HIT Dwingeloo

Als jouw Scouts alles al eens hebben meegemaakt wordt het tijd voor een nieuw avontuur op het eiland waar alles begon. Een HIT-kamp zonder tent, tandenborstel, bord en bestek. Je lievelingetjes zijn helemaal op zichzelf en hun ploegmaatjes aangewezen. Durf je ze er voor warm te maken? Bestel gauw het HIT-boekje bij het infocentrum en laat ze snel inschrijven. Het kan nog net!